מסחר אלקטרוני מאפשר לבצע סוגים שונים של עסקאות על גבי רשת האינטרנט ועל בסיס תקשורת בין מחשבים. בפועל, זה בא לידי ביטוי בהקמת חנות וירטואלית שהיא סוג של אתר אינטרנט ייעודי. בניגוד לאתר אינטרנט רגיל, החנות נדרשת לספק פתרונות לרכישת מוצרים ושירותים ולעמוד בסטנדרטים מסוימים מבחינת אבטחה. הסטנדרטים של האבטחה הם אלו שקובעים איזה סוג של עסקאות ניתן יהיה לבצע בחנות ועד כמה הלקוחות והגולשים יהיו מוגנים מפני גניבת פרטים מזהים או פרטי אשראי.
ניתן להצביע על מספר מאפיינים בולטים של חנות מסחר אלקטרוני וכדאי להכיר אותם. היכרות עם אותם מאפיינים תסייע לבעלי אתרי אינטרנט להשתמש בהם כסוג של חנות וכך להגדיל את המכירות, כמו גם לבחור בצורה נכונה את החנויות שבהן מומלץ לעשות קניות. מעבר לכך, היכרות עם המאפיינים השונים של מסחר אלקטרוני עוזרת לתפעל את החנות ולהימנע מטעויות נפוצות.
מה המשמעות של מסחר מקוון?
המאפיין העיקרי של חנות וירטואלית – מסחר אלקטרוני הוא שמדובר במסחר מקוון. כתוצאה מכך, צרכני הקצה של המוצר או השירות רוכשים אותם ישירות מספקים. האינטרנט משמש לתיווך בין הספק לבין הצרכן והתוצאה בפועל היא חיסכון משמעותי בהוצאות התפעול ובמחירים. המסחר המקוון גם מאפשר להתאים את אופי המוצרים והשירותים לקהל היעד, על פי התנהגות גלישה באתרים אחרים ולפי ההיסטוריה שלהם.
מלבד האמור לעיל, אתרים שמאפשרים קניות באינטרנט נקראים חנות אלקטרונית גם כי יש יותר אפשרויות למסחר אלקטרוני. זה אומר שניתן לשלם בחנויות אלו באמצעות כרטיסי אשראי, באמצעות ארנק אלקטרוני, באמצעות מטבע וירטואלי וכן הלאה. שירותי התשלום עולים בקנה אחד עם הצרכים של הלקוחות והם מגדילים את האפשרויות גם מבחינת הספקים והקמעונאים.
המאפיינים השונים של מסחר מקוון הם בעלי משמעות אדירה באתרי אינטרנט שמשמשים לצורך רכישת מוצרים ושירותים. מבחינת הספק למשל, אתרי אינטרנט מן הסוג הזה הם הדרך היחידה להגיע לקהלי יעד חדשים ולהתגבר על מכשולים שקשורים למרחק גיאוגרפי או פיזי. מן העבר השני, לקוחות משתמשים באתרי המסחר האלקטרוני כדי לחסוך בהוצאות ועל מנת לצמצם את משך הזמן שלוקח להם להשיג את המוצר או השירות שבו הם מעוניינים.
איך מוכרים מוצרים באתרי אינטרנט?
אי אפשר לדבר על המאפיינים של מסחר אלקטרוני בלי להזכיר את השיטות שבהן משתמשים על מנת למכור מוצרים ושירותים. על אף שמרבית העסקאות זהות מבחינת המודל העסקי לאלו שמתבצעות בעולם האמיתי, יש בהחלט מספר הבדלים שאליהם רצוי להתייחס.
בראש ובראשונה, מוצרים נמכרים באתרי אינטרנט בשיטה של מכירה פומבית. אתרי מסחר כאלה מאפשרים לצרכנים להתחרות ביניהם עבור ההצעה הגבוהה ביותר ולחסוך בהוצאות מבלי לפגוע ברווחים האופציונאליים. לשם השוואה, יש גם אתרי מסחר אלקטרוני שמציעים אפשרות של מכירות קבוצתיות ואתרי קניה חברתית. ההבדל הוא שאתרי מכירות קבוצתיות מוכרים כמות גדולה של מוצרים במחיר יחסית נמוך, בעוד אתרי קניה חברתית מתמקדים בהצעת מוצר מסוים לפרק זמן מוגבל.
למי מתאימה חנות וירטואלית?
בסופו של דבר, חנות וירטואלית מתאימה לכל מי שרוצה להציע את המוצרים והשירותים שלו למכירה. אפשר לשלב בין חנות וירטואלית לבין חנות פיזית וניתן גם לבחור בין שיטות שונות לבצע את המסחר האלקטרוני.
הדגש צריך להיות בכל מקרה על הפעלה נכונה של החנות ועל הצגה ברורה של המוצרים והשירותים עבור הלקוחות. במקביל, יש לדאוג לקידום של החנות וכך להגיע לקהלי יעד חדשים שלא בהכרח היו מודעים לקיומם של המוצרים והשירותים הרלוונטיים.