מאפיינים טכניים של הנגשת אתרי אינטרנט

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ואטסאפ
שליחה במייל

הנגשה היא פעולה שמתבצעת על מנת לאפשר גם לבעלי מוגבלויות להשתמש בשירותים ובכלים שונים. בין היתר, ניתן לראות את האופן שבו מתבצעת הנגשה באתרי אינטרנט. במקרים אלו מדובר על פעולה שמטרתה לאפשר לאנשים עם מגוון רחב של לקויות לגלוש באינטרנט או להשתמש באתרים באופן יעיל. כמו כן, המטרה של הנגשה היא לאפשר לבעלי מוגבלויות לקבל מידע דרך האינטרנט ולבצע עוד שורה ארוכה של פעולות.

בעזרת הנגישות אפשר להעריך את המידה שבה אנשים בעלי מוגבלויות יוכלו להשתמש בתכונות השונות של האתר. מטבע הדברים, קהל היעד העיקרי של ההנגשה כולל אנשים בעלי לקות ראייה, לקות שמיעה, לקות תנועה ולקות למידה. עם זאת, ההנחיות קובעות שיש לבצע את ההנגשה עבור כולם ובהיבטים שונים. כך למעשה נמנע הצורך בהנגשה ספציפית לכל סוג של לקות, אך מצד שני גם עולה הצורך בהנגשה רחבה שלה מאפיינים טכניים רבים.

כיצד מבצעים הנגשת אתרי אינטרנט?

נקודת ההנחה היא שאתר אינטרנט נגיש מגדיל את מספר האנשים שיכולים להשתמש בו. במסגרת נקודת ההנחה הזו, בודקים האם כל הגולשים – לרבות בעלי המוגבלויות – יכולים לקרוא את התמלילים שיש באתר, לראות את הסרטונים, לצפות בתמונות, לקבל מסרים, לרשום טקסטים, לשלוח מידע ולבצע רכישות ופעולות מסחריות. ככל שהנגישות מתבצעת בצורה רחבה וטובה יותר, כך עולה הסיכוי שבעלי המוגבלויות יוכלו ליהנות מיתרונות האתר.

ההיבט הטכני של הנגשת אתרי אינטרנט פחות מסובך מכפי שנהוג לחשוב. כל עוד נמצאים לנקודת ההנחה המרכזית, קל יותר להבין במה להשקיע וכיצד לקבוע סדר עדיפויות. בעזרת סדר עדיפויות מסוים ניתן להחליט איך לבצע הנגשה ובאיזה רמה לעשות את זה. בנוסף, בישראל אחראי משרד המשפטים על הנושא של הנגשת אתרי אינטרנט והוא גם מטיל את האחריות על הנגשה בדרגות שונות.

הדרגה הנדרשת עבור הנגשת אתרי אינטרנט היא זו שקובעת את המהלכים הטכניים שיבוצעו על ידי מפתחי ובעלי אתרים. נכון להיום ישנן שלוש דרגות הנגשה שמכונות דרגה A, דרגה AA ודרגה AAA. מבחינת משרד המשפטים, ככל שאתר אינטרנט מסוים פונה ליותר אנשים, כך עולה הצורך בדרגת נגישות מחמירה יותר.

כך הופכים אתרי אינטרנט לנגישים יותר

יש כמה אפשרויות שמתוכן ניתן לבחור על מנת להפוך אתרי אינטרנט לנגישים יותר. אפשרות אחת היא להתקין תוסף נגישות, שמבצע הנגשה חלקית אך יעילה ומהירה. היתרונות של הנגשה באמצעות תוסף הם חיסכון בהוצאות ומענה מדויק לחלק מהצרכים של משרד המשפטים. החיסרון הוא שלא מדובר בהנגשה מלאה, מה גם שהיא לא תמיד מתאימה עבור דרגות נגישות מחמירות יותר.

אפשרות שנייה היא לבצע הנגשה כבר בשלבים של בנייה, אפיון והקמת אתרי אינטרנט. זו תהיה מן הסתם פעולה מורכבת יותר של הנגשה והיא גם תדרוש הוצאה כספית בהתאם, אך היתרון שלה הוא מענה מדויק לדרישות משרד המשפטים. מעבר לכך, הנגשה שמבוצעת כחלק מבניית האתר גם מבטיחה התאמה לקהלי יעד מגוונים.

במילים אחרות, השימוש בתוסף נגישות מקצר את משך הזמן שעובר מרגע שמתחילים להתאים את האתר לצרכי בעלי מוגבלויות ועד שהתהליך מסתיים. לעומתו, בנייה של אתר נגיש תהיה יקרה וארוכה אך היא מאפשרת לכל סוגי בעלי המוגבלויות לקבל את המידע ולבצע פעולות. על רקע ההבדלים האלה אפשר גם להבין את ההתלבטות של בעלי אתרי אינטרנט ואת הצורך בהתייעצות שלהם על אנשי מקצוע.

עם מי מתייעצים לגבי הנגשת אתרי אינטרנט?

מומלץ להתייעץ עם כמה שיותר אנשי מקצוע לפני שמחליטים מתי, איך והיכן לבצע הנגשה של אתרי אינטרנט. כמו כן, אפשר לבחור את אנשי המקצוע לפי השלב שבו נמצאים מבחינת התפעול של האתר. אם למשל מנסים להפוך אתר קיים לנגיש, ניתן לעשות זאת באמצעות תוסף ייעודי ותוך כדי הפעילות השוטפת לבחון הנגשה רחבה ויסודית יותר. מנגד, מי שמתכנן לבנות אתרי אינטרנט יצטרך לבדוק כבר מהרגע הראשון מה המשמעות של הנגשה וכיצד היא משפיעה על לוח הזמנים ועל היקף ההוצאה הכספית.

בפועל יש גורמים שונים שאותם ניתן לערב על מנת לקבל מידע חיוני על הנגשת אתרי אינטרנט. במשרד המשפטים לדוגמא מעמידים לרשות הציבור מוקד מידע מעודכן ורלוונטי, בעוד בסקטור הפרטי יש חברות שמתמחות בנושא. בין לבין, אפשר גם להתייעץ עם חברים ובני משפחה שאחראיים על אתרי אינטרנט ולקבל מהם מידע קונקרטי.

המטרה של התייעצות עם אנשי מקצוע היא לבחון לעומק את הנושא של הנגשת אתרי אינטרנט. בעזרת התייעצות עם אנשי מקצוע אובייקטיביים אפשר להחליט מה יהיה התקציב להנגשה של האתר, כמה זמן להקצות לטובת הפעולה וכיצד לעדכן את קהל היעד לגבי השינויים. במקביל, יש לוודא שכל פעולת הנגשה מתבצעת לפי דרישות משרד המשפטים.

דרישות החוק ומשרד המשפטים הן אלו שיקבעו איזה סוג של הנגשה האתר צריך לעבור. בעזרת הדרישות של משרד המשפטים ניתן להשוות בין שיטות הנגשה, לברר לגבי מאפיינים טכניים ולוודא התאמה לקהל היעד. חוץ מזה, דרישות החוק ומשרד המשפטים מתעדכנות לפי חידושים טכנולוגיים וכך הן מרכזות את המידע האמין תחת קורת גג אחת.

החלטה על הנגשת אתרי אינטרנט

בעלי אתרי אינטרנט שמגלים שהם צריכים לבצע הנגשה עלולים להיבהל ולבצע טעויות. הסיבה לבהלה נובעת מעצם העובדה שהנגשה היא פעולה שעולה כסף, מה גם שלא כל בעלי אתרי האינטרנט מבינים את החשיבות שלה. אף על פי כן, החדשות הטובות הן שכיום יש מודעות גדולה יותר לחשיבות של הנגשת אתרי אינטרנט.

בזכות המודעות הקיימת ניתן לקבל החלטה מושכלת וטובה יותר לגבי התזמון הנכון להנגשה של האתר. הדבר החשוב בהקשר הזה הוא לוודא שאין הנחיות שמחייבות הנגשה מיידית, בעיקר אם למשל מדובר על אתר אינטרנט שבו נמסר מידע לציבור או על מרחב מקוון שבו מתבצעות פעולות מסחר בהיקף גבוה. במידה וקיימת התלבטות לגבי הצורך של בעלי אתרי אינטרנט בהנגשה מיידית, הדבר הנכון הוא לפנות לנציגי משרד המשפטים ולברר לגבי הנושא.

כמו כן, החלטה על הנגשה של אתרי אינטרנט יכולה לנבוע כתוצאה מצרכים מסחריים. הנגשה היא בסופו של דבר פעולה שמטרתה לאפשר גם לבעלי מוגבלויות להשתמש באתר, לכן היא עולה בקנה אחד עם האינטרסים של בעלי אתרים, זירות מסחר וכן הלאה.

הדרך הנכונה לבצע הנגשה

אנשי המקצוע הם אלו שבוחרים את המאפיינים הטכניים של הנגשת אתרי אינטרנט. לצדם נמצאים גם בעלי האתרים עצמם, שיכולים לבדוק מה קובע החוק לגבי האתר שלהם וסוג הפעילות שבה הם עוסקים. אם רוצים, אפשר לערב בכל שלב של ההנגשה נציגים של חברות שונות שמתמחות בנושא ולשאוב השראה מתהליכים שמתרחשים בשאר רחבי העולם.

לסיכום, המאפיינים הטכניים של הנגשת אתרי אינטרנט נועדו על מנת להבטיח לבעלי מוגבלויות חווית גלישה אופטימלית. את המאפיינים הטכניים קובעים בהתאם לסוג האתר, לאופי השימוש ולצרכים או הרצונות של קהל היעד. בטווח הארוך, הנגשה גם מאפשרת לבעלי האתרים עצמם להגדיל את היקף הפעילות ולכן מדובר בהשקעה משתלמת שיש לה המון יתרונות מסחריים, פרקטיים וכמובן מוסריים.

פוסטים נוספים :

נגישות

מדוע לדאוג להנגשת אתרים

מספר אתרי האינטרנט בארץ ובעולם הוא רב מדי מכדי לספור. פעם בניית אתר אינטרנט הייתה עסק מורכב מדי מכדי להבין ורוב האתרים

שניה לפני שאתם יוצאים, יש שאלות ?

לשאול ולהבין זה תמיד טוב :)

דילוג לתוכן